|
Airbornepad Market Garden
DAG-5 Son - Veghel (ZW-vaart)
|
Afstand 21,8 km - Gelopen op Vrijdag 17 december 2004
De etappe is samengesteld uit de kaartjes 11 t/m 14 uit het boekje.

September 1944
De grote luchtlandingen van de 101ste Airborne Division vinden niet alleen bij Son plaats
(zie ook dag 4), maar ook bij Eerde en Veghel. Het 506de Regiment trekt richting Son en Eindhoven.
Het 502de gaat richting Sint Oedenrode en de brug over het kanaal bij Best wordt in eerste
instantie echter niet veroverd. Best wordt pas op 1 december bevrijd. Het 501ste Regiment landt
bij Eerde en Veghel. Het moet de bruggen veroveren over Zuid Willemsvaart en Aa. Eerde en Veghel
worden op de zeventiende september al bevrijd.
De Duitsers, verschanst in de zandduinen ten westen
van Eerde, maken het de Airborners knap lastig en veroveren gedurende een korte periode rond
24 september Eerde. Er vallen vele slachtoffers en de smalle Corridor is tussen St. Oedenrode en
Veghel weer enkele dagen onderbroken. De geallieerden noemen het "Hell's Highway".
De Sint Antoniusmolen molen wordt bij deze gevechten onthoofd.
December 2004 -> -> Voor grotere foto's klik op afbeeling of op fototoestelletje ( ) !!
-
Ze hebben slecht weer voorspeld, maar de zon schijnt en dus vertrekken we vol goede moed voor de
etappe van vandaag van bijna 22 kilometer. We passeren vanaf het startpunt in de nieuwe woonwijk
't Zand in Son al snel de A50 en na een stukje Wilhelminakanaal lopen we de bossen van de Nieuwe
Heide in. Ter hoogte van de aansluiting van de alternatieve route langs de westkant van Eindhoven
letten we even niet goed op en lopen warempel verkeerd en staan al snel voor de deur van het
Joe Mann Paviljoen (zie
). Dus terug en dat betekent een extra kilometer.
-
Na het museum De Bevrijdende Vleugels gaan we in oostelijke richting en lopen door een fraai gebied
met stuifzand en een fraai ven, het Oud Meer. Tijdens de korte koffiepauze zien wij een medewerker
van Brabant Water de grondwaterstand in een peilbuis opnemen. Hij: "Dit gebeurt landelijk één keer
per maand, zodat de ontwikkeling van de grondwaterstand goed kan worden gevolgd". Hij smult even
heerlijk mee van de koeken, die Henk net heeft uitgereikt.
We kunnen er weer tegen en gaan via een klaphek het afgerasterde gebied verlaten. De doorgang wordt
echter versperd door een stuk of vier flinke Schotse Hooglanders. De lobbesen doen echter niks en de
"dame", die voor het hek staat is na zachte aandrang van Jan best bereid vijftig centimeter opzij te gaan.
Wij kunnen in elk geval verder en verlaten het bosgebied, waarin tijdens de oorlog veel onderduikers
waren verborgen. Tijdens de zware bombardementen, voorafgaand aan de luchtlandingen, zijn er
enkele in dit gebied omgekomen.
-
Wij komen nu in de velden langs de weg Sonniuswijk, waar de luchtlandingen hebben plaats gevonden.
De grote open vlakte is destijds ook als provisorisch vliegveld gebruikt. Alleen bij de boerderij
Paulushoef herinnert het embleem van de 101ste Airborne Division en een monumentje met een
parachute aan wat hier heeft plaats gevonden.
Via het erf van de Paulushoef lopen wij door de landerijen en het voormalige landingsgebied naar
de Airborneweg. Daar beginnen de eerste druppels te vallen bij een behoorlijke wind. Bij de
boerderij Berkenrode komen we weer op een asfaltweg, de Vernhout. Aan de Kalvereeuwsel, een verhard
(fiets-)pad, vinden we enkele banken om te pauzeren. In de luwte van de bomen en een berghok annex
leegstaand kippenhok, kunnen we nog redelijk buiten zitten.
-
Wij gaan verder richting Rooi, zoals wij dat hier in de omgeving zeggen. In Sint Oedenrode passeren
we al snel het mooi gelegen kasteeltje Henkenshage, dat aan het eind van de oorlog als hoofdkwartier
heeft dienst gedaan voor de 101ste Airborne Division.
In Rooi missen we een stukje route, maar lopen
daardoor wel over de Markt in het Centrum. Voorbij de Dommel komen we weer op de route. Via het
halfverharde Achterpad en een nieuw wijkje in aanleg komen we weer in velden ten noorden van Rooi
terecht. Via diverse zandpaden met vliegdennen, berken en eiken komen we uit op een mooi
asfaltweggetje langs een grote voormalige afvalstortplaats. Rechts in de bosjes liggen de restanten
van vermoedelijk een voormalige militaire opslagplaats. Juist daar waar we het niet verwachten rent
een drietal reetjes door bosrand weg. Tijdens het doorkruisen van diverse grote groengebieden
tijdens onze wandelingen hebben we dit nog niet eerder gezien.
-
Vlak voor Eerde lopen we door de Eerdsche Bergen. Hier hadden de Duitsers zich verschanst en hebben
zij het de Airborners nog knap lastig gemaakt met vele doden, ook onder de burgerbevolking.
Een monumentje voor het 501ste Regiment van de Airbornes bij de Eerdse molen en overzichten van de
gesneuvelden getuigen hiervan. Men zamelt geld in om de molen te herstellen. Van de benodigde
zeshonderdduizend is honderdduizend euro binnen.
-
Intussen is het gedruppel overgegaan in regen, maar gelukkig is de wind weggevallen. Wij gaan langs
de westkant van Eerde en komen uit op het goederenspoor van Boxtel naar Veghel, het zogenaamde Duits
lijntje. Vroeger liep dit verder via Gennep naar Duitsland. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog
is in de omgeving van Mill er nog flink om gevochten, maar het heeft de Duitse opmars slechts een
beetje vertraagd. Het spoor wordt slechts af en toe nog gebruikt en vandaar wellicht dat het
Airbornepad er langs mocht lopen.
Het is wel flink hobbelig en lastig te belopen met de grote kiezels en steenslag van het spoor. Het
wordt wel steeds natter en na het viaduct in de A50 bereiken we de spoorbrug over de
Zuid-Willemsvaart. Deze is omhoog gedraaid en dus moeten wij naar de links gelegen fiets-en
voetgangersbrug. Aan de andere kant van het kanaal staat de auto en hebben we het eindpunt van
vandaag na bijna zes uur bereikt.
Omdat het behoorlijk hard regent gaan we direct met de auto pendelen naar het beginpunt en nemen
opnieuw in het Joe Mann Paviljoen enkele welverdiende biertjes en uiteraard de bitterballen!
|
|