|
Airbornepad Market Garden
DAG-1 Lommel - 't Wit Perd
|
Afstand 21,8 km - Gelopen op Vrijdag 22 oktober 2004
De etappe is samengesteld uit de kaartjes 1 t/m 3 uit het boekje.
September 1944
De Duitse weerstand moet snel gebroken worden. De generaals hebben een gewaagd plan uitgedokterd
onder de codenaam Market Garden. Op de lijn Lommel-Eindhoven-Nijmegen-Arnhem moeten
luchtlandingstroepen de bruggen veroveren. Na felle gevechten heeft een enorme legermacht van
zo'n 50.000 soldaten met 20.000 voertuigen zich verzameld ten zuiden van Lommel in Belgisch
Limburg. Via een snelle actie van Britse verkenners wordt de brug over het Maas-Scheldekanaal
bij Lommel-Kolonie veroverd en moest de brug meerdere dagen lang tegen Duitse tegenaanvallen
worden verdedigd.
Op 16 september wordt het plan aan de commandanten van de gevechtseenheden
uitgelegd. Op 17 september worden vanaf één uur in de namiddag de para's gedropt, het
Market-gedeelte. Korte tijd later beginnen de troepen van de Irish Guards van de Guards Division
en de Nederlandse Irene-brigade aan hun opmars over de reeds veroverde brug richting Eindhoven.
De tegenstand van de Duitsers is veel groter dan verwacht en de troepen weten niet verder op te
rukken dan Valkenswaard. |
Oktober 2004 -> -> Voor grotere foto's klik op afbeeling of op fototoestelletje ( ) !!
-
Onder geheel andere omstandigheden beginnen wij vandaag op de 22ste aan het Airbornepad.
Het is heerlijk zonnig weer wanneer wij op het Kerkplein bij de Sint Pietersbandenkerk in Lommel
het bord proberen te vinden van het Airbornepad, dat op zeventien september is onthuld volgens
persberichten. Het bord is nergens te vinden. Wij lopen de drukke Kerkstraat in en ook op de
Markt is geen bord te vinden. Bij de VVV weten ze eindelijk te melden, dat het bord bij de brug
in Lommel-Kolonie staat. Wij verder. Lommel blijkt veel uitgestrekter te zijn dan verwacht.
Ruim bebouwd en na een graspad volgt weer nieuwe bebouwing.
-
Uiteindelijk bereiken we het Kanaal Bocholt-Herenthals. Dit kanaal komt ook voor onder andere
benamingen: Het Maas-Schelde-kanaal en het Kempenkanaal. Langs het kanaal pauzeert een groepje
wandelaars uit Mariaheide en Doetinchem op één van de kazematten, die nog steeds in en langs het
kanaal liggen. Zij waren ons net gepasseerd tijdens onze pauze. Zij zijn vandaag ook gestart met
het Airborne pad en wij wisselen wat gegevens uit en vervolgen ons pad. Wij zullen elkaar vandaag
nog vaker ontmoeten. Wij gaan via een steil talud van de weg naar boven en via de brug naar de
andere kant. De houten brug uit de oorlogsjaren, waar door de Irish Guards zo fel om is gevochten
is vervangen en heet nu Joe's Bridge. Aan de andere kant gaan we via een even steil talud weer
naar beneden en vinden daar inderdaad het bord (zie
) van het Arbornepad en een monumentje
(zie
)
ter herdenking van de strijd om deze brug. Onze "mede-wandelaars" halen ons hier weer in. Na het over en weer
nemen van foto's gaan wij door met de pauze en trekken zij verder.
-
Na een stukje "wandelcorvee" langs de drukke baan, zoals onze zuiderburen, dat zo mooi zeggen,
gaan we rechtsaf en langs een kanaaltje gaan we verder over een pad. Wij genieten van de fraaie
herfstkleuren.
Op de kaart staat Afwateringskanaal vermeld, maar eigenlijk voert dit kanaaltje
water aan voor de vloeiweiden, die hier op meer plaatsen langs de grens zijn aangelegd in de
negentiende eeuw. Het kalkrijke water uit het kanaal, afkomstig van de Maas, zorgt ook voor
bijzondere planten, zoals de herfststijlloos, in het grensoverschrijdend natuurgebied
Hageven-de Plateaux. Aan de rand van dit natuurgebied steken we bij Lommel Bergeijk de grens over.
-
Na een klein eindje N69 gaan we links af en bereiken na ruim een kilometer een smal pad langs een
kanaaltje en dat gaat daarna over in een pad door een mooi gebiedje van Natuurmonumenten
"De Maaij". De Maaij en de Liskes zijn oude visvijvers, die ook met water gevoed worden uit het
Kempenkanaal bij Lommel. Iets verder kunnen we van een fraai uitzicht genieten in een vogelkijkhut.
Er moeten zeldzame vogels als het ijsvogeltje, roerdomp en de waterral te zien zijn.
Wij zien deze helaas niet, maar wel enkele aalscholvers en eenden en beneden ons zien wij onze
medewandelaars passeren (zie
). We zwaaien elkaar toe en wensen elkaar het beste toe. Vandaag zullen we
ze niet meer zien. Bovendien lopen ze een stuk verder als wij, namelijk zo'n kleine dertig
kilometer tot de Venbergse Watermolen.
-
De route gaat verder door bossen en langs de Beekloop. Deze loop passeren we bij een stuwbrug,
waar het water met een flinke stroom zo'n anderhalve meter naar beneden valt.
Op de open velden, die we nu doorkruisen, heeft een tuinder een enorme coniferen-kwekerij aangelegd.
Bij het buurtschap Heuvel passeren wij de Borkelse Dijk. Aan de andere zijde bereiken we na een
vrij modderig pad weer de N69 ter hoogte van het Wit Perd.
Dit café-restaurant heeft in de september dagen van 1944 een belangrijke rol gespeeld voor de hulp aan de vele gewonden, die vielen
tijdens de felle gevechten van de eerste dagen van Market Garden. Wij maken nog een foto bij het in
1994 onthulde monument aan de andere kant van de weg bij dit café, waar tevens het eindpunt ligt
van vandaag.
-
Met de hier geparkeerde auto gaan we terug naar Lommel om de andere auto op te halen, echter pas
nadat wij op de Markt in Taverne Modern genoten hebben van enkele heerlijke glazen Corstendonck
en lekkere bitterballen van "Ad van Geloven".
|
|